Lokalne wyniki wyszukiwania pojawiają się, gdy użytkownicy szukają firm i innych obiektów w pobliżu swojej lokalizacji. Wyświetlają się one w różnych miejscach w Mapach i w wyszukiwarce Google. Mogą pojawić się na przykład, gdy wyszukasz na urządzeniu mobilnym hasło „restauracja włoska”. Google pokaże Ci restauracje tego rodzaju, które znajdują się w pobliżu. Poniżej widać, jak Google w lokalnych wynikach wyszukiwania podpowiada kilka możliwości.
Nie możesz znaleźć swojej firmy? Popraw jej dane
Największe szanse na pojawienie się w lokalnych wynikach wyszukiwania mają firmy, które najlepiej pasują do wyszukiwanego hasła, a dopasowanie najłatwiej jest określić, gdy dane firm są kompletne i aktualne. Zadbaj o to, by w Google Moja Firma znalazły się wszystkie informacje o Twojej firmie. Dzięki temu klienci będą wiedzieli, czym się zajmuje, gdzie się mieści i kiedy jest otwarta. Podaj na przykład takie informacje, jak adres, numer telefonu i kategoria działalności. Dbaj o to, by zawsze były aktualne. Dowiedz się, jak edytować informacje o firmie
Podawanie pełnych danych
Może się okazać, że Twoja firma nie pojawia się w pasujących do niej wynikach lokalnych. Aby klienci widzieli ją jak najczęściej w lokalnych wynikach wyszukiwania, wykonaj następujące czynności w Google Moja Firma. Jeśli prześlesz do Google Moja Firma informacje o firmie i będziesz dbać o ich aktualność, poprawisz pozycję firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania w Google i sprawisz, że będzie lepiej widoczna w wyszukiwarce i w Mapach.
Weryfikowanie lokalizacji
Zweryfikuj lokalizacje swojej firmy, by zwiększyć ich szanse na pojawienie się w usługach Google, takich jak Mapy i wyszukiwarka.
Aktualne godziny pracy
Dodanie i aktualizowanie godzin pracy firmy, w tym godzin niestandardowych na specjalne okazje i święta, sprawia, że potencjalni klienci wiedzą, kiedy mogą do Ciebie przyjść i nie natknąć się na zamknięte drzwi.
Zarządzanie opiniami i udzielanie odpowiedzi
Nawiązuj relacje z klientami, odpowiadając na opinie o Twojej firmie. Gdy odpowiadasz na opinie, potwierdzasz, że Twoi klienci są dla Ciebie ważni i że cenisz przekazywane przez nich informacje zwrotne na temat Twojej firmy. Dobrze napisane, pozytywne opinie poprawiają widoczność firmy i zwiększają szanse na to, że potencjalny klient zdecyduje się ją odwiedzić. Zachęć klientów do przesyłania komentarzy – utwórz link, który będą mogli kliknąć, by dodać opinię.
Dodawanie zdjęć
Dzięki zdjęciom dodanym do informacji o firmie pokażesz klientom swoje produkty i usługi, a także lepiej się zaprezentujesz. Atrakcyjne zdjęcia przedstawiające dokładnie ofertę firmy pokażą także potencjalnemu klientowi, że znajdzie to, czego szuka
Jak Google tworzy ranking lokalny
O kolejności lokalnych wyników wyszukiwania decyduje przede wszystkim trafność, odległość i rozpoznawalność. Dzięki tym czynnikom użytkownicy otrzymują najlepiej dopasowane wyniki. Algorytmy Google pozwalają na przykład stwierdzić, że firma położona dalej oferuje usługi bardziej zbliżone do oczekiwań danego użytkownika niż firma znajdująca się w pobliżu. W ten sposób lepiej dopasowana firma będzie miała wyższą pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Trafność
Trafność określa, jak dokładnie wizytówka lokalnej firmy pasuje do wyszukiwanego hasła. Podanie kompletnych i szczegółowych informacji o firmie pozwoli Google lepiej określić rodzaj jej działalności i dopasować te dane do odpowiednich wyszukiwań.
Odległość
To proste – odległość określa, jak daleko od wybranej lokalizacji znajdują się potencjalnie dopasowane firmy. Jeśli użytkownik nie wybierze lokalizacji podczas wyszukiwania, Google obliczy odległość na podstawie dostępnych danych o lokalizacji tego użytkownika.
Rozpoznawalność
Rozpoznawalność określa, jak znana jest dana firma. Niektóre miejsca są lepiej znane w świecie rzeczywistym niż wirtualnym, co staramy się odzwierciedlić w rankingu lokalnych wyników wyszukiwania. Słynne muzea, hotele czy sklepy znanych marek, rozpoznawalne dla wielu osób, będą lepiej widoczne w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Rozpoznawalność opiera się również na informacjach o firmie zbieranych przez Google z różnych miejsc w internecie (np. z linków, artykułów czy katalogów). Na pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania wpływa też liczba opinii i uzyskane oceny – im jest ich więcej i im bardziej są pozytywne, tym prawdopodobnie wyższa pozycja firmy. Znaczenie ma również pozycja firmy w zwykłych wynikach wyszukiwania, dlatego do optymalizacji wyszukiwania lokalnego stosuje się sprawdzone metody SEO.
Nie możesz poprosić o podniesienie pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania w Google ani za to zapłacić. Informacje o algorytmie wyszukiwania utrzymywane są w tajemnicy, aby system był jak najbardziej sprawiedliwy dla wszystkich.